האם ידעתם שטיפול נכון במקרה של עזיבת מקום עבודה- יכול להשפיע על גובה הפנסיה שלכם?
אם לאחרונה עזבתם מקום עבודה או שאתם מתכננים שינוי כזה, ישנו תהליך שחשוב לבצע מול המעסיק, קרן הפנסיה ומס הכנסה-ובמה למעשה מדובר?
בסיום עבודה על המעסיק למסור לכם טופס 161, ובמקביל לדווח את אותו הטופס למס הכנסה.
מהו טופס 161?
טופס זה מפרט את תשלום הפיצויים המגיעים לכם בהתאם לתקופת עבודתכם אצל המעסיק. בדרך כלל סכום הפיצויים רובו או כולו יהיה צבור בקרן הפנסיה שלכם ובמקרה הצורך תהיה השלמה נוספת ע"י המעסיק. בהתאם לכך יבוצע רישום במס הכנסה על סכום הפיצויים ומה נעשה בהם (למשל: משיכה בפטור ממס, סגירה בקרן הפנסיה למטרת תשלום קצבה וכד..)
לתהליך זה כפי שצוין ישנה משמעות חשובה ביותר, כדי להבין זאת נציג את שלבי הטיפול בטופס 161 ומהי המשמעות הנלווית לכל שלב:
בשלב הראשון המעסיק ממלא את הטופס, נותן לכם העתק ומדווח את הטופס למס הכנסה.
הבעיות הנפוצות בשלב זה:
- המעסיק לא דיווח את הטופס למס הכנסה.
- המעסיק דיווח אך הטופס חסר/לא מולא בצורה תקינה או מלאה.
- מקרים בהם כלל לא הונפק הטופס ע"י המעסיק..
בשלב השני לאחר דיווח המעסיק למס הכנסה עליכם למלא טופס המשך לטופס 161 שנקרא- טופס 161א (יש לציין כי החל מ07/2023 יהיה טופס 161 אחד למעסיק ולעובד ובו יאוחדו הפרטים שיש למלא בשני טפסים אלה)
בטופס 161 א יהיה עליכם לציין מהי בחירתכם לגבי סכומי הפיצויים- עומדות בפניכם מספר אפשרויות ויש לבחון מהי האפשרות הרלוונטית והנכונה עבורכם, למשל:
- משיכה בפטור מלא או חלקי.
- משיכה חלקית.
- סגירה של הפיצויים במוצר הפנסיוני שלכם למטרת תשלום קצבה בגיל פרישה (ויש לציין שלרב זוהי הבחירה הכלכלית ביותר)
- התחשבנות על סכום הפיצויים בפריסת הסכום למספר שנים.
ייתכן וכעת כשאתם קוראים שורות אלה כבר תוכלו להיזכר האם במעברי עבודה אכן ביצעתם מילוי והגשה של טופס 161 א מול מס הכנסה- ואם לא חשוב מאוד להשלים זאת (גם אם עברו מספר שנים)
הבעיות הנפוצות לשלב זה:
- אי קבלת טופס 161 מהמעסיק (יכול להיות שהמעסיק הכין לכם את הטופס ולא דאג למסור לכם אותו- אך לא ידעתם שעליכם לדרוש טופס זה)
- חוסר מודעות לצורך במילוי טופס 161א- וכתוצאה מכך העדר טיפול/רישום תקין של הנעשה בכספי הפיצויים.
- וזה החלק הכי חשוב!- בחירות לגבי כספי הפיצויים ללא הבנה או הכרה של ההשלכות בעיקר לעניין הקצבה שלכם בפרישה. בעניין זה ניתן לכתוב מאמר בפני עצמו אך בקצרה- ככל ותמשכו פיצויים במעברי עבודה:1. הקצבה שלכם בפנסיה תהיה נמוכה משמעותית.2. תשלמו יותר מס בתלוש הפנסיה שלכם כשתצאו לגמלאות- למה? מס הכנסה נותן לכם הטבת מס לתלוש הפנסיה- הטבה זו קטנה ככל ומשכתם כספי פיצויים במעברי עבודה.
שלב שלישי– לאחר הגשת טופס 161א למס הכנסה, מס הכנסה ינפיק לכם אישורים לקרן הפנסיה/קופת גמל/ ביטוח המנהלים שלכם ולמעסיק -בהתאם לבחירתכם (אם למשל בחרתם למשוך ואושר לכם פטור על הכסף תקבלו אישור על גובה הפטור כדי שלא ינוכה לכם מס במשיכת הכספים)
הבעיות הנפוצות לשלב זה:
- לעיתים יכולה להיות חוסר התאמה בין הבחירה שלכם לבין האישור שהנפיק מס הכנסה בפועל ולכן יש לבצע בקרה על האישורים ולוודא שהם תואמים את בחירתכם.
- אי העברת האישורים על ידכם לקופות או למעסיק- והתוצאה 1. חוסר רישום תקין של הבחירה שלכם בעיקר מול הקופה בה נמצאים הכספים (מה שיקשה על הטיפול בכסף שלכם בעת שתרצו בעתיד לבצע בו פעולה כלשהי) 2. לעיתים תשלום מס מיותר.
נסכם את הדברים- עזיבת עבודה מהווה אירוע משמעותי על החיסכון הפנסיוני שלכם- ולכן חשוב לבצע את התהליך בצורה מלאה ותקינה, לצורך כך חשוב להיעזר בסוכן הביטוח וכך תוכלו להיות בטוחים שעשיתם את הבחירה הנכונה ושטיפלתם בכל הנדרש.
ואל תשכחו בסיום עבודה- לדאוג לקבל העתק מטופס 161 מהמעסיק. כמו כן מומלץ לשמור טפסי 106 מכל שנת עבודה אצל המעסיק מה שעתיד להיות שימושי כשתגיעו לגיל פרישה.