תחזית חיובית – סיכום תשואות לשנת 2023 בקופות הגמל וקרנות הפנסיה:

בשנת 2023 הניבו קופות הגמל וקרנות ההשתלמות תשואה ממוצעת של כ9.6% במסלולים הכלליים וכ16% במסלולים המניתיים.

מסלולים מחקי מדד S&P 500 הניבו תשואה ממוצעת של כ30% (כשהסיבה לכך מעבר לתשואה מרשימה של כ24% במדד עצמו, היא החלשות השקל מול הדולר)

קרנות הפנסיה הניבו תשואה ממוצעת של כ 11% במסלול לחוסכים עד גיל 50.

שנת 2023 מגיעה לאחר שנה קשה הן בכלכלה העולמית והן בשווקי ההון ומפתיעה עם תשואה כמעט כפולה מהממוצע השנתי בעשור האחרון.

בשנת 2022 האינפלציה הרקיעה שחקים, וכדי להתמודד איתה נוצר רצף של העלאות ריבית ע"י הבנקים המרכזיים, מה שיצר חשש גדול למיתון כלכלי עולמי.

קופות הגמל ב – 2022 סוגרות עם תשואה שלילית, כשבמסלולים הכלליים נרשמה תשואה שלילית של 7.8% ובמסלולים המנייתיים תשואה שלילית של כ15.8% בממוצע.

התשואה הממוצעת לשנה בעשור האחרון עומדת על כ 4% במסלולים הכלליים ובמסלולים המנייתיים כ5%.

התשואות החיוביות ב2023 תיקנו כמעט לחלוטין את הירידות החדות שהיו בשנת 2022. מה שמלמד פעם נוספת: מי שמנסה לתזמן את השווקים- נפגע מהירידות אך מפספס את העליות. מנגד, מי שנשאר בשוק ולא הוציא את הכסף לא הפסיד בסיכומו של דבר.

התשואה החיובית ב – 2023 נבעה בין היתר מעליות שערים במדדי המניות בארץ ובעיקר בחו"ל, כל הקשור במהפכת ה – AI (הבינה המלאכותית) בלט מאוד השנה. באג"ח העלייה הייתה בעיקר ברבעון האחרון של השנה. כל אלה יחד עם פיחות השקל תרמו לתשואה יפה מאוד.

החלשות האינפלציה שהביאה איתה צפי הורדת ריבית החל ב2024, יחד עם כלכלה עולמית איתנה הביאו לכך שהחשש הגדול מפני גלישה למיתון בכלכלה העולמית לא התממש.

לסיכום, שנת 2023 הייתה מבחינות רבות שנה מפתיעה בכלכלה העולמית ובשווקי ההון מה שהביא לתשואות גבוהות בקופות הגמל וקרנות הפנסיה.

אהבתם? שתפו את הכתבה >>

שיתוף ב whatsapp
שיתוף ב facebook
שיתוף ב twitter
שיתוף ב linkedin

מאמרים נוספים